zondag 15 november 2015

Lampje

Er blijft een lampje branden op mijn dashboard. Een poppetje met een rondje. Geen idee wat dat kan zijn. Ik besluit mijn garage te bellen. Ook volgens de advertentie: hét adres voor alle mobiliteitsvragen. Hoewel, mobiliteitsvragen? Ik heb gewoon een raar lampje.
'U spreekt met garage de Vries. Om u nog beter van dienst te kunnen zijn vragen we u een keuze te maken. Belt u voor een servicebeurt of APK toets één.'
Gelijk een beurt is wat veel, denk ik.
'Wilt u een afspraak maken voor een bezoek aan de showroom of een testrit, toets twee.'
Een nieuwe auto zou leuk zijn, maar eerst even dit lampje.
'Wilt u worden doorverbonden met ons technisch expertisecentrum, toets drie.'
Klinkt te chique voor een simpel lampje.
'Wilt u een auto of aanhangwagen huren, toets vier.'
Zo kapot zal hij toch niet zijn? Wat hebben ze nog meer?
'Wilt u worden doorverbonden met de telefoniste, toets vijf.'
Telefoniste? Zou die verstand hebben van lampjes? Nee, dan toch maar dat expertisecentrum. Twee of drie, wat was het nou?
'U heeft geen keuze gemaakt, we verbinden u door met de telefoniste.'
'Goedemorgen, met Chantal, waarmee kan ik u helpen?'
'Goedemorgen Chantal. Ik heb een bestelauto en nu blijft er steeds een lampje branden. Kan dat kwaad, denk je?'
'Ik verbind u door met ons technisch expertisecentrum.'
'Is het een oranje lampje van een poppetje met een airbag voor zich, aan de rechterkant van uw dashboard?' vraagt de technisch expert.
'Ja!' roep ik verheugd. 'Dat is het! Een airbaglampje.'
'Als het rechts zit, kan het geen kwaad. U heeft namelijk geen airbag rechts. Dat klopt toch, hè.'
'Ja, dat klopt!' Ik word steeds blijer van zoveel kennis.
'Dat hebben ze wel meer, deze modellen. Ze hebben geen airbag ingebouwd maar wel het lampje dat erbij hoort. En soms doet dat raar. Geen paniek, niks aan de hand.'
'Dank je, meneer de expert. Ik ben heel blij met dit antwoord op mijn mobiliteitsvraag.'
Wat zijn ze knap tegenwoordig, bedenk ik als ik ophang.

(c) Kaat Roozal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten